top of page
  • Skribentens bildLina Snitwongse

December : Att fira jul hemifrån

Uppdaterat: 27 feb. 2020



Julen är en högtid som har en väldigt många olika tolkningar, betydelser, traditioner och olika sätt att fira på beroende på familj, religion, bakgrund och land. Väldigt ofta firar man jul såsom man alltid har gjort sedan barnben, att bryta det mönstret och uppleva något totalt annorlunda var därför en intressant upplevelse som jag ska vara ärlig med om inte alltid var så lätt.


För mig så innebär julen och decembermånad en kylig och förhoppningsvis snöig månad. Omkring första advent finns det alltid lussekatter och Anna’s pepparkakor hemma. Tack vara min tid i en kör är Lucia bland det finaste med jultiderna. Levande ljus, julvisor, julkransar, julstjärnor, dekorationer i rött som dyker upp överallt. Tallskogar, frusna fingrar, stugan i Sågmyra och farmors hus på julafton.


Här i Schweiz är det annorlunda. Man äter annan mat, lyssnar på annan julmusik, bakar andra sorters julkakor, dekorerar på ett annat sätt. Har sammanställt några av högtidens höjdpunkterna här nedan.


 

Adventskalender

Såsom många i Sverige så har många här en adventkalender som räknar ner dagarna fram till julafton. Istället för den vanliga chokladkalender fick jag en handgjord kalender från min värdmamma, med små utvalda presenter för varje dag. Choklad, pennor, knappar, dekaler och en liten myntväska på julaftonsdagen.


Samichlaus


Den 6e December är Samichlaus dagen. Samichlaus är mer eller mindre den ortodoxa motsvarigheten till jultomten och kommer alltid på besök i sällskap av sin onda sidekick Schmutzli. Enligt berättelsen gör de tillsammans en bedömning om ett barn har varit duktig eller stygg under det gångna år. Om man har varit duktig så får man choklad, nötter och mandariner av Samichlaus. Om man har varit stygg så stoppar Schmutzli barnet i en säck och tar med den till Schwarzwald - de mörka skogarna.







Många familjer köper inte mandariner eller apelsiner förrän efter Samiclaus-dagen. En annan sak man gör är att baka Grittibänz - brödgubben på bilden. På tallriken ligger också en Lebkuchen, vilket är motsvarigheten till pepparkakor fast istället för krispiga kex är det istället en mjuk kaka.


Julafton - Weihnachtsabend



Julafton är för många en helt vanlig dag, många går till jobbet och butiker har fortfarande öppet. Fram mot kvällen så samlas sedan familjen för att äta en måltid tillsammans, oftast

något speciellt såsom Fondue Chinoise - kött fondue där man stoppar rå kött i kokande buljong, äts sedan tillsammans med många olika såser och annat tillbehör. Istället för tomten så är det istället Chrsitkind som kommer på besök - en ängel som flyger in bland alla hus med julgranen och julklappar till barnen.




Juldagen är sedan en vilodag som spenderades med nära och kära. Jag blev inbjuden till middag hos Elenas familj - en schweizisk utbytesstudent som jag lärde känna för två år sedan under hennes utbyte i Sverige.


 

Jag är väldigt glad att ha fått uppleva detta annorlunda jul men samtidigt är det en tröstande tanke att jag nästa år kommer få fira med familjen hemma i Sverige. Det är en väldigt speciell känsla att veta att det är jul men inte omges av sådant som jag brukar förknippa med jul. Julreklamen från Ica eller det halvdana julbordet man får i skolan, sådant som egentligen inte har så stor betydelse men som ändå hör till upptrappningen inför jul.


Julafton i sig var en känslomässig berg och dalbana. Hade egentligen en väldigt trevlig kväll men gick och la mig den kvällen med samma vaga huvudvärk som jag hade den första veckan i Schweiz på grund av alla nya intryck. Föll även för fällan att kolla sociala medier och såg hur alla i Sverige firar jul med sina nära och kära. En slags bildbekräftelse på hur allt runtomkring mig inte "stämmer" med den sortens jul som jag, inte direkt saknar, men som jag är van vid och vet om. På grund av detta var det inte heller det enklaste att önska god jul till mamma, pappa och farmor över facetime, även om det samtidigt var trevligt att få se och prata med dom.



Trygghet finns i traditioner. Det är väl därför vi fortsätter att hålla dom vid liv. Försökte själv återskapa lite av en svensk jul och dela med mig en del av min kultur. Byggde ett pepparkakshus med min granne Chiara, bakade lussekatter med Line som också är en utbytesstudent från Sverige. Hittade tyvärr ingen luciakonsert att gå på men min musikklass sjöng Nu Tändas Tusen Juleljus för mig :)


Tills vidare önskar jag godfortsättning och ein gutes Rutsch ins neue Jahr!

Inlägg: Blog2_Post
bottom of page