top of page
  • Skribentens bildLina Snitwongse

Januari

Uppdaterat: 27 feb. 2020

Del. 1 Esch gut gäll aber voll nicht easy

Fem månader av utbytet är förbi och fem månader av utbytet har jag framför mig.


I jämförelse med alla andra runt omkring mig, både i Schweiz och Sverige, kan det ibland kännas lite patetisk ibland att "uppleva kulturen" eller "bara vara" medan andra kämpar på i skolan, har student i sikte och ska göra allt det där som man förväntas göra i livet. Det har varit, och är än idag, en lärande process för mig att verkligen förstå att det är absolut ingenting som begränsar mig från att sätta mina egna ramar för vad jag vill göra eller uppnå under det här året. Jag är fri. Ironiskt nog är det inte alltid så lätt att vara fri men jag gör mitt bästa för att göra det mesta utav det, med vetskapen att jag kommer att ha lärdom av mina upplevelser här när tiden är kommen för mig att flytta tillbaka till Sverige.


Vad gällande vardagslivet känns det äntligen som om jag har börjat få koll på saker och ting, allt från hur man navigerar tågsystemen, var man får tag på billig mat, att man hälsar med tre pussar på kinderna. Jag förstår språket, både standard tyska och schweizertyska, tillräckligt bra för att navigera sociala sammanhang bland inhemska och känna mig som en av dom istället för en utomstående. Skolan som tidigare kunde kännas som en utmaning vissa dagar har blivit ett lättsamt ställe där jag spenderar mina vardagar. Den här staden, Aarau, och människorna som bor här har blivit en zuhause. Ett hem.


 


Del 2. Galna turisten

En av anledningarna till varför jag valde att åka på ett utbytesår till just Schweiz var mycket pågrund av naturupplevelserna och friluftslivet som ligger så nära till hands vart i Schweiz man än bor. Inte mer än 2 timmar med tåget så är man mitt i alperna och hur tafatt det än låter så kan jag inte beskriva det annat än med ordet häftig att kunna vistas i en sån vacker landskap. Försöker därför att se och uppleva så mycket av möjligt när jag har tid.


Ascona, Ticino & Como, Italien

Mellandagarna spenderades i den italiensk talande delen av Schweiz tillsammans med min värdmamma och värdpappas syster Lori. Familjen har en lägenhet i lilla staden Ascona i närheten av Locarno. Kan kort och gott säga att jag var såld. Palmträd och snöklädda bergtoppar i samma anblick. Arkitektur och mode som skriker Italien. Språket som talades på stan, i mataffären, i restaurangerna - italienska. Tog sedan även en dagstripp in i Italien och staden Como, hälsade på George Clooney.



 

St. Moritz

Bland det sista jag gjorde under jullovet var att ta en dagstrip till St. Moritz med Adela (utbytesstudent från Tjeckien). St. Moritz - en av de mer välbekanta skidorterna i Schweiz, staden var även värd för två olympiska vinterspel. Fint var det!



Tåget vi åkte med till St. Moritz heter Rhätische Bahn och åker genom en UNESCO world herritage site. Åkte totalt 7 timmar tåg den dagen.


 

Meiringen & Hasliberg

Sedan var det dags för YFUs skidläger! 40 utbytesstudenter bärande på skidor, snowboards, väskor och hjälmar klev ur tåget i lilla staden Meiringen. Det blev fem härliga dagar av skidåkning i strålande solsken! Även första gången som jag åkte skidor i alperna! Kan säga att det blev en del olyckor på pisterna men alla lämnade lägret i gott mod och redo att ta sig an andra halvan av utbytesåret.


(Bild 3 ska föreställa en svensk flagga :)




 

Pilatus



 

Andermatt, Sedrun & Gemstock

Helt ärligt en av de bästa veckorna i mitt liv. Fick följa med familjen Amberg (vän och granne) på deras skidsemester i alpstaden Andermatt. Pisterna var helt otroliga och lååååånga jämfört med ett ställe som Romme Alpin. Det var en ny form av skidåkning för mig att kunna åka slalom från en dal till en annan över bergpasset - Andermatt till Sedrun. Sista dagen åkte vi upp på ett annat berg, Gemstock, som är mer poppis hos free riders än hos barnfamiljer. Och där, på 3000 m och perfekt underlag, hittade jag min lieblings piste.





Tills nästa gång, kram!

Inlägg: Blog2_Post
bottom of page