top of page
  • Skribentens bildLina Snitwongse

Augusti - några tankar

Uppdaterat: 28 mars 2020

Kommer att skriva någon slags längre, sammanfattande inlägg för varje månad. Börjar här och nu med Augusti. Om man räknar i dagar så har jag inte varit här särskild länge. Tre veckor kanske. Konstigt nog verkar tiden gå så oerhört mycket fortare här än vad den gör där hemma.

 

Överlag är det en ganska häftig känsla att få tillfället att bygga upp en ny tillvaro i ett nytt land. Speciellt när det inte är några tunga akademiska krav som begränsar eller stressar. Har 4 ämnen som jag själv har valt ut som jag måste skriva prov i men alla krav som brukar finnas kring sådant som är skolrelaterat är avsevärt milda än vad de brukar vara. Det öppnar upp möjligheten att fylla tiden med annat och göra sånt som annars hade blivit bortprioriterat.


Har börjat spela piano "på riktigt" igen efter två års paus och även om jag är lagom rostig så är det kul på ett annat sätt än vad det tidigare har varit. Spelar i ett band. Sjunger i en kör. Ska prova på, och med stor sannolikhet börja, simma i den lokala simklubben Aarefisch.


Tackar ja till att göra i princip allt som jag blir tillfrågad att hänga med på, vissa saker visar sig roligare än andra men är ändå alltid glad att ha sett, gjort och upplevt någonting nytt och annorlunda i slutet av dagen. Om inte annat kan belöningen för att ha satt sig själv i nya sammanhang vara människomöten. Träffade t ex en italiensk man i 80-års åldern på grannskapets trädgårdsfest som hade jobbat som fysiker i Sverige någongång under 60-talet. Satt och pratade med honom och hans fru hela kvällen och kan inte förklara det på annat vis än att det var genuint trevlig konversation.

 

Kan dock inte påstå att den här första tiden har varit en dans på rosor. Det har varit krångligt med de många dokument (på tyska), passfoton, residensbevis, bevis om försäkring osv som ska skickas hit och dit. Är fortfarande inte klar med allt än. Det tog också två och en halv vecka innan jag kunde fixa ett mobilabonnemang till ett pris som inte var skrattretande dyrt.


Sedan är språket definitivt en tröskel, speciellt när det gäller att lära känna andra, men det går enklare för varje dag. Tycker att det är lite kul hur mycket tyska jag har lärt mig på så kort tid utan att egentligen ha pluggat och tror mig även förstå vad folk pratar om när de talar schweizertyska. Blir dock väldigt trött efter att ha umgåtts med schweiziska kompisar eller haft långa (och för den andre parten något ensidiga) konversationer på tyska.


Vissa dagar är jag på topp och andra är jag inte det. Är kort och gott väldigt tacksam för min värdfamilj, min biologiska familj och alla andra som finns där och stöttar både här i Schweiz och i Sverige.



Inlägg: Blog2_Post
bottom of page