top of page
  • Skribentens bildLina Snitwongse

Oktober

Uppdaterat: 27 feb. 2020


Hösten. Fascineras av att den faktiskt kan vara en hel årstid och inte enbart en två veckors fenomen. Så mycket mildare, ljusare och varmare än hur det brukar vara i Sverige. Överlag har denna tredje månad av utbytesåret varit en fortsatt berg- och dalbana av små framgångar och motgångar. Två steg fram, ett steg bakåt - lite så är det.

 



Kick-startade oktobermånad med ett YFU-läger, Pre-Arrival Orientation (PAO). Lägret hölls i lilla byn Les Bóis i fransktalande delen där det kort och gott bor fler kossor än människor. Syftet med lägret var att vi skulle reflektera över första tiden här i Schweiz. För mig var det även första gången som jag fick träffa de andra utbytesstudenterna som är här med YFU. Till skillnad från AFS eller Rotary är vi relativt få och det är en speciell känsla av tillhörighet att få umgås med de från ens egna organisation.


Eftersom vi alla går genom/har gått genom samma saker så är det oftast väldigt lätt att prata, umgås och komma varandra nära. Sammanfattningsvis var det iallafall en väldigt kul, intensiv och sömnlös vecka. Åkte tillbaka hem till Aarau med känslan av att ha hittat en liten familj hos dessa människor som kommer från världens alla hörn. Fun fact är att jag fick tillfället att använda mig av alla mina fyra språk; engelska, svenska, tyska och även thailändska.


 



Efter PAO-lägret hade jag fortfarande en vecka kvar av mitt tre veckors långa höstlov, men var till största dels hemma och sjuk. Kan tillägga att om det vanligtvis är lite tråkigt och deppigt att vara sjuk så är det tio gånger värre när man är utbytesstudent. På grund av oroliga värdföräldrar har jag numera även haft min första upplevelse av schweizisk sjukvård vid ett kort och påkostat läkarbesök.


Frisknade iallafall till lagomt mycket för att dra iväg på en vandring med ett litet gäng från YFU på en av höstens sista varma helg. Min värdsyster, Katrina, var den som rekommenderade Heuberg, Oeschinensee vandringen. 13 km med rejäla stigningar och helt otroliga vyer.


 

Sedan var det tillbaka till skolan. Om jag såg fram emot det eller inte? Mjo, förutom det språkmässigt fördelaktiga perspektivet så är det även på Alte Kantonschule Aarau som jag rutinmässigt får träffa mina schweiziska vänner. Även lite kul att få underkänd i alla ämnen och faktiskt komma undan med det.


Bjöd en handfull med personer på Djungelvrål. Det var minst sagt underhållande.


 


Lite annat: Varit på Kambly kakfabrik med all-you-can-eat kakor i fabriksbutiken. Besökt Olympiska museet i Lausanne. Hängt en del i Bern och fortsätter att misslyckas i sökandet efter bra secondhand butiker. Firat Halloween på ett annorlunda sätt. Försökt förstå mig på volleyboll. Spelat volleyboll (är skrattretande dålig på det). Fått en säsongskort för NLA Volleyboll (nationalligan) där min värdbror Christopher spelar och hejat på hans matcher.


Vad gällande kultur, språk, vardag och människorna som jag har träffat vill jag skriva lite längre enskilda inlägg om så detta får räcka så länge. Kram!


Inlägg: Blog2_Post
bottom of page