top of page
  • Skribentens bildLina Snitwongse

September

Uppdaterat: 27 feb. 2020

Snart 2 månader sedan jag kom hit. Har hunnit med en hel del, har lärt mig en hel del men har samtidigt mycket kvar att lära mig om Schweiz och människorna som vistas här.


Blausee

Att Schweiz är ett så pass litet innebär att jag kan resa till andra sidan landet och vara tillbaka i tid till middag. Åker därför iväg för att upptäcka nya platser i princip varje helg, både i sällskap av andra men också på egen hand. Skaffade ett General Abonnemang (GA) som innebär att jag kan resa med tåg, båt, buss, spårvagn och bergbana i hela Schweiz och behöver inte tänka på att köpa enstaka biljetter för varje resa.


Platser jag hittills har besökt: Blausee, Thun, Thunsee, Interlaken, Bern, Basel, Schaffhausen, Rheinfall, Pizol samt åker in till Zürich med jämna mellanrum.


Stortrivs i min värdfamilj. Mamman är en engelska- och slöjdlärare, pappan är tidigt pensionerad och alla tre barnen är utflugna. Jag håller värdföräldrarna sällskap i det stora huset och de behandlar mig som deras egna. Får alltid frågan om jag vill hänga med på olika saker och blir introducerad till många intressanta och trevliga människor. Brukar vara försökskanin för värdmammans planerade slöjdlektioner och springer ofta med värdpappan om månarna.




Har träffat många nya människor sedan jag kom hit och det är en fin tanke att mina schweiziska vänner inte kommer att bo orimligt långt bort för att hälsa på i framtiden. Kommunikationsmässigt förlitar jag mig fortfarande mycket på kroppsspråk när jag umgås med schweizare, trotts att jag kan en del tyska så ligger svårigheten i att skämta eller återberätta saker.


Vad gällande kompisar som är utbytesstudenter så är det härligt att ha folk att prata med som går genom samma saker. Utifrån mina erfarenheter hittills skulle jag säga att ett utbytesår är väldigt kul men samtidigt psykiskt påfrestande. Finns alltid nya saker man måste lära sig, småsaker, sociala regler, hur man gör si och så. Händer väldigt ofta att man gör fel, stöttar på bakslag, men man går vidare och försöker på nytt.


Cool grej som jag gör; "jobbar" på en jazzklubb i en närliggande stad. Det var en av musiklärarna på skolan som frågade om jag ville hänga med på en av konserterna och åker sedan dess dit för att hjälpa till varje söndagkväll. Som betalning får jag lyssna på konserterna gratis samt får sitta och snacka med sjukt duktiga och häftiga artister i efterhand. Är kanske inte den mest insatta i musik- och jazzscenen men blev i alla fall imponerad över att Jacob Collier hade spelat där och att alla artister jag hittills har pratat med har spelat på Fasching i Stockholm.


Andra random saker som jag har gjort; Haft presentationer om Sverige och att vara utbytesstudent för alla klasser i en högstadieskola. Varit på Bachfischet i Aarau, vilket är en tradition där de yngre barnen går med dekorerade lyktor genom den gamla delen av staden. Åt thaimat på Thai Food Festival Aarau, vilket va högst kulturellt förvirrande att befinna sig en miljö som påminner så starkt om Thailand (mitt hemland) men som egentligen var i Schweiz medan jag satt och berättade om hur det är att bo i Sverige.


Har höstlov i tre veckor nu och ska på YFUs Pre Arrival Orientation läger imorgon. Kram!


29.09.2019

Inlägg: Blog2_Post
bottom of page